Arkadiusz Krawczyk – absolwent filologii polskiej (praca magisterska: Romantyczna korespondencja sztuk, napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Elżbiety Nowickiej) i historii sztuki (praca magisterska: Sztuka Marcina Rożka wobec tradycji antycznej i renesansowej, napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Tadeusza J. Żuchowskiego) na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W roku akademickim 2016/2017 uzyskał m. in. stypendium im. Anny Stadnickiej przyznawane przez Fundację im. Maurycego Mochnackiego. We wrześniu 2020 roku obronił rozprawę doktorską zatytułowaną Teofil Lenartowicz wobec kultury renesansu. Studium i dziejów recepcji dziedzictwa odrodzenia w twórczości polskich romantyków napisaną pod kierunkiem prof. UAM dr hab. Aliny Borkowskiej-Rychlewskiej.Zainteresowania badawcze: recepcja renesansu, korespondencja sztuk, krytyka literacka, rzemiosło artystyczne, malarstwo i rzeźba od czasów nowożytnych do końca XIX wieku.

adres do korespondencji: arkadiusz.krawczyk@amu.edu.pl

Wybrane artykuły:

  • Nad te sybirskie śpiewa ktoś cmentarze…O tragedii zesłańców piórem i dłutem Teofila Lenartowicza, w zbiorze: Sybir. Doświadczenie i pamięć, red. A. Głowacki, Białystok 2015, s. 55-65.
  • „Śmierć Sardanapala” Eugene Delacroix – orientalizm wobec korespondencji sztuk, w zbiorze: III Łódzkie Spotkanie Studentów Historii Sztuki (Łódź, 12-14.12.2014). W blasku Orientu, dziedzictwo postindustrialne problemy, wyzwania, perspektywy, pod natchnieniem – źródła i inspiracje: wybrane materiały ze studencko-doktoranckiej konferencji naukowej zorganizowanej przez Koło Naukowe Historyków Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, red. K. Stefański, A. Barczyk, Łódź 2015, s. 271-284.
  • Gdy materia zostaje ożywiona… Napoleon w recepcji Teofila Lenartowicza (studium z romantycznej siły imaginacji), „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki humanistyczne”, 2016, nr 13, s. 85-100.
  • Kontekst a sens dzieła. O kilku rzeźbach Marcina Rożka, w zbiorze: Paragone. Rzeźba na granicy, red. E. Błotnicka-Mazur, L. Lameński, M. Pastwa, Lublin 2016, s. 121-139 [wspólnie z K. Janicką]
  • Nokturn w malarskiej twórczości Artura Grottgera, w zbiorze: Trzeci Ogólnopolski Kongres Studentów i Doktorantów Historii Sztuki (Łódź 8-11.10.2015). Wybrane materiały z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej, zorganizowanej pod honorowym patronatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rektora Uniwersytetu Łódzkiego oraz Dziekana Wydziału Filozoficzno-Historycznego Uniwersytetu Łódzkiego, red. K. Stefański, B. Ciarkowski, A. Barczyk, Łódź 2016, s. 73-85.
  • Od pomysłu do realizacji. Kilka uwag o ikonografii pomnika Bolesława Chrobrego i warsztacie artystycznym Marcina Rożka, w zbiorze: Narodziny nowoczesności. Między tradycją a awangardą. Studia o polskiej rzeźbie okresu dwudziestolecia międzywojennego, pod red. K. Janickiej, A. Krawczyka, Wolsztyn 2016, s. 81-98.
  • W świecie pamiątek samotnika znad Arno. Refleksja nad albumem Umarli żywi Teofila Lenartowicza, „Sztuka Edycji” 2019, nr 1 (15): Intymistyka a edytorstwo. Do XIX wieku, red. A. Markuszewska, s. 69-97.
  • За Нобеловата награда за литература на Хенрик Сенкевич. Между рецепцията на творбата и цялостното творчество, „Литературен Вестник” 2019, nr 41, ПОЛСКИТЕ НОБЕЛОВИ НАГРАДИ, s. 14-15 [wspólnie z Mirellą Kryś].
  • Poznać sztukmistrza. Teofil Lenartowicz o procesie rzeźbiarskim w korespondencji z przyjaciółmi, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” 2019, nr 4, s. 58-72.
  • O sztuce i dla sztuki. Kilka uwag o jednym komentarzu z „Albumu włoskiego” Teofila Lenartowicza, w zbiorze: Oddźwięki – Odbicia – Odcienie. Wiek XIX wobec sztuk, red. A. Borkowska-Rychlewska, R. Okulicz-Kozaryn, pomysł tomu i współredakcja A. Krawczyk, K. Karpińska, Poznań 2020, s. 293-311.
  • O sporze, którego nie było. Julian Klaczko jako krytyk „Gladiatorów” Teofila Lenartowicza, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, rok XIII (LV) 2020.
  • The art of the Italian Renaissance in the literary and artistic work of Teofil Lenartowicz. Case study, w zbiorze: The Literature of Polish Romanticism in European Contexts, red. K. Trybuś, Berlin, Peter Lang 2020.
  • Tradycja czarnoleska w świetle lekturowych doświadczeń Teofila Lenartowicza i późnych romantyków, w zbiorze: Romantyk jako czytelnik (referaty z II Sympozjum im. Zofii Trojanowiczowej), red. A. Borkowska-Rychlewska, W. Hamerski, K. Trybuś, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza 2020.

Redagowane książki:

  • Narodziny nowoczesności. Studia o polskiej rzeźbie okresu dwudziestolecia międzywojennego, Wolsztyn 2016 (współredakcja K. Janicka).
  • Oddźwięki – Odbicia – Odcienie. Wiek XIX wobec sztuk, Poznań 2020 (współredakcja A. Borkowska-Rychlewska, R. Okulicz-Kozaryn, pomysł tomu i współredakcja K. Karpińska).