Lidia Banowska – dr hab. w Zakładzie Badań nad Tradycją Europejską UAM, autorka monografii: Miłosz i Mickiewicz. Poezja wobec tradycji (Poznań 2005) oraz Byt i „światło-cień”. O antropologii poetyckiej Cypriana Norwida (Poznań 2019), a także licznych publikacji w czasopismach i tomach zbiorowych, współredaktorka monografii wieloautorskich: Jarosława Marka Rymkiewicza dialogi z tradycją (współred.: W. Ratajczak, Poznań 2016) i Nie kłaniać się okolicznościom… (współred.: J. Borowczyk, E. Lijewska, Poznań 2018). Główne zainteresowania naukowe: kultura i literatura polska XIX-XXI wieku (postrzegana zarówno z uwzględnieniem rodzimej specyfiki, jak i w ujęciach komparatystycznych, na tle przemian społeczno-kulturowych Europy), badania nad szeroko rozumianą wyobraźnią kulturową (m. in. związki literatury i religii jako wyraz kultury Christianitatis) oraz zagadnienia antropologiczne rozpatrywane przez pryzmat ich związku z językiem/literaturą.

Książki autorskie:

  • Miłosz i Mickiewicz. Poezja wobec tradycji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2005.
  • Byt i „światło-cień”. O antropologii poetyckiej Cypriana Norwida, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019.

Książkowe wydania zbiorowe – współredakcja:

  • Jarosława Marka Rymkiewicza dialogi z tradycją, pod red. L. Banowskiej, W. Ratajczaka, Poznań: Zysk i S-ka 2016, ss. 180.
  • „Nie kłaniać się okolicznościom”. Nad romantycznymi lekturami Zofii Trojanowiczowej, pod red. L. Banowskiej, J. Borowczyka, E. Lijewskiej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2018, ss. 287.

Publikacje w czasopismach i wydawnictwach zbiorowych (wybór):

  • Umiejscowienia i przemieszczenia. Wokół pytań mickiewiczologiikontekstowej„, „Porównania”, nr 2 (29) 2021, s. 413-429.
  • Nowomowa gender: język jako narzędzie (r)ewolucji kulturowej, w: Gender, projekt nowego człowieka?, red. J. Kowalski, W. Miedziak, B. Białecka, Poznań, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk 2020, s. 201-240.
  • Miłosz’s Mickiewicz as a Mystical Poet, w: The Literature of Polish Romanticism in its European Contexts, ed. K. Trybuś, Peter Lang, Berlin 2020.
  • Geopoetyka romantyzmu [rec.: Georomantyzm. Literatura-miejsce-środowisko, pod red. E. Dąbrowicz, M. Lula, K. Sawickiej-Mierzyńskiej, D. Zawadzkiej, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2015, ss. 622] „Pamiętnik Literacki”, CIX: 2018, z. 2, s. 241-255.
  • Modelowanie fatalnego zwierza. O „Fatum”Cypriana Norwida, w: „Nie kłaniać się okolicznościom”. Nad romantycznymi lekturami Zofii Trojanowiczowej, pod red. L. Banowskiej, J. Borowczyka, E. Lijewskiej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2018, s. 251-277.
  • Podziemie jako romantyczna forma wyobraźni. O „Królu zamczyska” Seweryna Goszczyńskiego, w: Podziemia. Literatura, pod red. B. Morzyńskiej-Wrzosek, D. Mazur, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Kazimierza Wielkiego 2018, 209-255.
  • Pamięć – Biblia – Tożsamość. O religijnym znaczeniu pamięci na przykładzie twórczości Romana Branstaettera, w: Świadectwa pamięci. W kręgu źródeł i dyskursów (od XIX wieku do dzisiaj), pod red. E. Dąbrowicz, B. Larenty, M. Domurad, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku 2017, s. 133-155.
  • „Dusze w czyśćcu bolejące” – obraz dusz czyśćcowych w poezji Adama Mickiewicza („Ballady” – „Dziady” – „Pan Tadeusz”), w: Świat oczyma duszy, pod red. M. Kapełuś, E. Masłowskiej, D. Pazio-Wlazłowskiej, Warszawa: Wydawnictwo „Instytut Slawistyki PAN i Wydział Orientalistyczny UW” 2016, s. 35-48.
  • Mickiewicz i otchłań. Kilka słów o romantycznej wyobraźni poetyckiej („Sonety krymskie” – „Farys” – „Dziady”), w: Studia o Mickiewiczu w 160. rocznicę śmierci Poety, pod red. K. Trybusia i J. Fiećki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2015, s. 109-150.
  • „Przeczyć, wierzyć i całkowicie wątpić” – Pascalowskie antynomie wiary w poezji Czesława Miłosza, w: Ślady, zerwania, powroty… Metafizyka i religia w literaturze współczesnej, pod red. E. Hołdys-Lewandowskiej, Kraków: Universitas 2015, s. 295-307.
  • Aforyzmy o aforyzmach. Samoświadomość gatunku, w: Aforyzm europejski. Studia i szkice, pod red. A. Jarzyny, J. Jęcz, M. Junkierta, K. Kuczyńskiej-Koschany, Kraków: Wydawnictwo „Pasaże” 2015, s. 24-40.
  • Rozpacz i pragnienie cudu. Miłosz wobec Zdziechowskiego, „Porównania” 10:2012, s. 39-56.
  • Mickiewicz między mową a milczeniem [recenzja książki: M. Burta, Reszta prawd. „Zdania i uwagi” Adama Mickiewicza, Warszawa: Fundacja Akademia Humanistyczna/IBL 2005, ss. 256], „Pamiętnik Literacki” CII: 2011, z. 1, s. 233-238.
  • Wileńskie dziady Czesława Miłosza. O „Mieście bez imienia”, w: Kulturu sakirtos: patirtys ir pokyciai, pod red. A. Kovtun, „Vytauto Didziojo universitetas”, Kaunas 2010, s. 27-36.
  • „Przemilczane strefy”. Mickiewicz Miłosza jako nieznany geniusz, w: Mistrz i uczeń. „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa im. Adama Mickiewicza” 2010, s. 50-63.
  • Paryż „Pasaży” Waltera Benjamina – u progu nowoczesności, w: Wokół „Pasaży” Waltera Benjamina, pod red. P. Śniedziewskiego, K. Trybusia, M. Wilczyńskiego, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2009, s. 107-138. [przedruk: Paris in Walter Benjamin, Approaches to Walter Benjamin, eds. P. Stachura, P. Śniedziewski, K. Trybuś, Frankfurt am Main: Peter Lang Edition 2017, s. 79-104.
  • „Różdżka/Szukająca Boga”: o poszukiwaniu Słowa słowem w poezji Romana Brandstaettera, w: Język religijny dawniej i dziś III, pod red. ks. P. Bortkiewicza, S. Mikołajczaka, M. Rybki, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne 2007, s. 452-463.
  • Nowatorstwo poezji późnej. O lirykach lozańskich Adama Mickiewicza, w: Styl późny w literaturze, muzyce i kulturze 2, pod red. E. Borkowskiej i E. Knapika, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2006, s. 95-107.
  • „Litwa, po pięćdziesięciu latach” jako epilog do „Pana Tadeusza” , w: „Pan Tadeusz i jego dziedzictwo. Recepcja, pod red. B. Doparta, Kraków, Universitas 2006, s. 147-164.
  • Historia i poezja w metaforze zaklęta. Casus „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza, w: O historyczności, pod red. K. Meller, K. Trybusia, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne 2006, s. 121-134.
  • Język wobec tajemnicy. Prostota i szyfr. Poetyckie zmagania Mickiewicza i Miłosza z problematyką religijną, w: Język religijny dawniej i dziś II, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne 2005, s. 394-400.
  • Miłosz wobec zła, „Polonistyka” 2005, nr 1, s. 25-30.
  • Mickiewicz Miłosza, w: Mickiewicz daleki i bliski. Spotkania wielkopolskie w 150 rocznicę śmierci poety, pod red. Z. Przychodniaka i M. Piotrowskiej, Poznań: Sorus 2005, s. 131-151.
  • Język i prawda. O „Traktacie teologicznym” Czesława Miłosza, w: Literatura i język, pod red. K. Meller i K. Trybusia, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne 2004, s. 187-195.